Článek Jana Procházky, Jiřího Schwarze, Tomáše Adama. Může za nedávné zdražování „hamižflace“, tedy snaha firem o nekonečné zvyšování zisku? Problém je, že posoudit, zda byl zisk opravdu zásadní, není tak jednoduché, píší v komentáři Tomáš Adam, Jan Procházka a Jiří Schwarz z ČNB. Jedním ze slov roku 2023, přinejmenším v oblasti centrálního bankovnictví, bylo slovo „greedflation“ – česky bychom řekli hamižflace. Jde o tezi, že významným zdrojem růstu cen byla úspěšná snaha podniků o zvyšování zisku. Na tom by nebylo nic zvláštního, vždyť touha po zisku je jedním z motorů tržní ekonomiky. Jenže v normální situaci ji brzdí neochota spotřebitelů platit více a snaha konkurentů zvětšit svůj tržní podíl. Logika argumentu o hamižflaci ale byla, že plošné nákladové šoky let 2021 a 2022, jako byl skokový nárůst cen energií nebo lodní dopravy, zapůsobily jako koordinační mechanismus. Ceny tak mohli zvýšit všichni a nikdo o tržní podíl nepřišel. Celý článek čtěte zde. Další články, ale také podcasty, komentáře a videa najdete na zpravodajském serveru Seznam Zprávy. Své názory, návrhy, otázky, stížnosti nebo pochvaly nám můžete posílat na adresu audio@sz.cz.Sledujte @SeznamZpravy na sociálních sítích: Twitter // Facebook // Instagram.Seznam Zprávy jsou zdrojem původních informací, nezávislé investigace, originální publicistiky.