Je krajně neobvyklé, aby si miliardářský podnikatel a majitel automobilky vyměňovali „komplimenty” přes sociální sítě, ale v tomto případě se přesně to děje. Steve Hamilton viní Christiana von Koenigsegga z řady věcí, které jdou až do nitra jeho byznysu.
Návštěva v Číně na pozvání automobilky BYD nám přinesla jedno velmi rychlé (doslova) seznámení s aktuálně nejrychlejším produkčním autem na světě, které jelo rekordní rychlostí 496,22 km/h! A jaké auto to bylo? To byste neuhádli…
Vozy značky Koenigsegg nabízejí výkony svých hnacích jednotek přes 1500 koní a řadí se tudíž k nejrychlejším silničním autům všech dob. Přesto ten nejpovolanější muž sedlá mnohem skromnější stroje.
Reverzní inženýrství, tedy de facto vykrádání technologií cizích značek, bylo dlouhodobě oblíbenou disciplínou čínských automobilek. Nyní se však v areálu Ferrari objevilo čínské auto, které se do Evropy vůbec nedováží. Chystají se v Maranellu kopírovat technologie z Číny?
Všechno je relativní, vedle současných švédských stíhaček vyráběných po kusech za ceny v řádu desítek milionů korun by ale šlo vlastně o tuctovku. Šéf firmy se takovému kroku nebrání, zatím se ho ale neodvažuje učinit.
Z továren, kde ještě nedávno sjížděla hlavně levnější auta pro masový trh, teď vyjíždějí stroje schopné posouvat hranice automobilového světa. Nejlepším důkazem je model Yangwang U9, elektromobil, který na testovací trati překročil hranici 470 kilometrů v hodině. Není to příběh o tichém a úsporném autě do města. Je to příběh o síle, o odvaze a o touze ukázat, že i elektromobil se může proměnit v predátora, který udává tempo všem ostatním.
M3 Touring je rychlý kombík. O tom není pochyb. Opravdu dobře si vede i v porovnání s celou kategorií sporťáků. Díky kouzlům moderního tuningu – a skvělé... Poprvé zveřejněno na https://www.bmwblog.com
A nenarážíme teď na to, že pět set po silnici stejně nikdo jezdit nebude, o to tu nejde. Problém je ve využitelnosti. Nový YangWang ve verzi příhodně nazvané Xtreme může jezdit klidně 700 km/h, ale využitelnost zůstává kvůli limitům dostupné energie prakticky nulová.
Bugatti, Koenigsegg, Hennessey, Rimac, SSC… Všechny tyhle značky sesadil výrobce automobilů BYD, který to se svým modelem Yangwang U9 Xtreme dotáhl na takřka 500 km/h. Vše potvrzené, zaznamenané. Nový král rychlosti je z Číny.
Nic proti Octavii RS Combi, BMW M3 Touring nebo dokonce Audi RS6 Avant. Všechno jsou to praktická auta schopná převézt rodinu i s nákladem a odměnit řidiče. Gemera s novým cestovním paketem je ale jiná liga.
Svět automobilů má nového krále rychlosti. Čínský elektrosupersport YANGWANG U9 Track Edition dosáhl na německém okruhu ATP rekordní rychlosti 472,41 km/h a stal se tak nejrychlejším elektromobilem planety. Za volantem seděl německý profesionální pilot Marc Basseng, který překonal svůj vlastní loňský rekord o více než 33 km/h. Vůz s ohromujícím výkonem 3 019 koní a revoluční 1200V architekturou tak předstihl nejen všechny elektrické konkurenty, ale i většinu supersportů s benzínovými motory. Standardní U9 přitom zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,36 sekundy. Jak je možné, že automobilka z Číny dokázala předehnat evropské jako Rimac nebo Koenigsegg?
Až dosud se o titul krále rychlosti praly více méně tři značky, a to Bugatti Rimac, Koenigsegg a Hennessey. Nicméně do hry náhle vstoupil čínský BYD a jeho 3000koňové monstrum, které minimálně Rimac strčilo do kapsy.
Kachna, akce Motorsports Gathering, si upevnila svou pověst jedné z nejexkluzivnějších a nejprestižnějších automobilových akcí na světě. Tento srpnový veletrh v rámci takzvaného Car Week (týden aut) konající se v kalifornském Carmelu se vyznačuje směsicí... poprvé publikováno na https://www.bmwblog.com
Manuální převodovka je pro někoho zastaralý relikt, pro jiné je to ovšem to jediné do opravdového sportovního vozu. Manuál v posledních letech z aut mizí a mizet bude i nadále, přestože některé automobilky jej stále nabízejí. Například u Ferrari se ovšem o návratu manuálu ani nehodlá uvažovat.
Pamatujete si, jak před dvaceti lety debutoval Veyron? Produkční auto s šokujícím výkonem 1 001 koní nastavilo laťku supersportů hodně vysoko, ovšem dnes je situace zcela jiná. Z čista jasna se zjevil jakýsi YangWang U9 Track Edition, který strčil evropské exotiky hodně hluboko do kapsy.
Supersportovní automobil Koenigsegg Jesko opět překonal rekord ve zrychlení z nuly na 400 km/h a opětovném zastavení. K poražení elektrického supersportu stačila úprava softwaru.
Pouhý měsíc vydržel na trůně jeho elektrický pokořitel, teď se musí znovu spokojit s druhými místy. Čas v disciplíně 0-400-0 km/h je už jako z jiné planety, přitom stačilo znovu použít původní auto jen s drobnými softwarovými úpravami.
Když v létě 1995 vyšel první díl mangy Initial D, málokdo asi tušil, že tím vznikne taková legenda. Za ty tři dekády totiž zásadně ovlivnila nejen japonskou popkulturu, ale i automobilovou komunitu po celém světě. Driftující Toyota AE86 v rukou tichého doručovatele tofu Takumiho Fujiwary se stala ikonou. A teď se její odkaz díky Seiko dostává i na zápěstí.
Je to brutální silniční střela spojující výkon téměř 1 300 koní výkonu s podobnou hmotností v kilogramech. Mezi auty je těžké jí najít rovného, vedle upraveného Suzuki Hayabusa hraje druhé housle.
Zvlášť v těchto sférách trhu se jedinou rozumnou cestou jeví být dát od tohoto typu aut ruce pryč, což někteří navzdory předchozím investicím tím směrem udělat umí, většina ale nikoli. Zdá se, že Lambo konečně připraveno přidat se mezi ty první.
Elektromotor přímo v kole se může zdát jako elegantní technické řešení. Jenže pak je kolo příliš těžké, což zhoršuje jízdní vlastnosti. Slovinská firma Elaphe však tvrdí, že její elektromotory nic takového nezpůsobují a ovladatelnost vozu mají posunout na zcela novou úroveň. Myšlenka umístit elektromotory přímo do kol elektromobilu je téměř stejně stará jako samotné elektromobily.
Výrobce supersportů Koenigsegg nemá co prodávat, proto chystá zcela nový model. Ten však rozhodně nebude elektrický, jak prozradil zakladatel a šéf značky. Poptávka po velice výkonných elektromobilech je totiž podle jeho slov extrémně nízká, a navíc podle něj elektromobily působí spíše jako roboti.
Zatím není jisté, pod jakou značkou bude tohle auto nabízeno, do prodeje se ale dostane zcela určitě. Je zjevně hotové až do té míry, že v prototypu nic viditelně nechybí ani v jeho interiéru. (Petr Prokopec)
Letošní ročník festivalu bude opět bohatý na premiéry nových modelů. Tohle všechno a ještě něco navíc můžeme čekat v rámci premiér na známé vrchařské trati.
Že Lamborghini pojmenovává svoje auta podle býků, je známá věc, ale že Koenigsegg uvede svůj nejnovější a na okruhy orientovaný hypersport s odkazem na koně? To by čekal málokdo. Za touto na první pohled podivností se nicméně skrývá osobní příběh a hodně, ale hodně neelektrifikovaných hřebců.
Je to pozoruhodný stav věcí, který nakonec ukazuje, jak stále více roztříštěným se současný automobilový svět stává. A platí to nakonec i v případě postoje automobilky k elektrickým vozům, které Koenigsegg po několika pokusech pro tuto chvíli zcela odmítá. (Petr Miler)
Švédská automobilka Koenigsegg překonává své vlastní rekordy a představuje nový hypersport. Dostal název Koenigsegg Sadair’s Spear a vychází z modelu Jesko. Má hodně upravený a ještě sportovnější design, výrazné zadní přítlačné kříslo a interiér pro dva v závodním designu. Celkově je model určený především na okruhy, kde je plně možné rozvinout jeho výkon 1 625 koňských sil. Může ale i na obyčejné silnice. Jeho cena je pět milionů dolarů.
Švédská automobilka Koenigsegg představila nový model Sadair’s Spear, který symbolizuje konec výroby modelu Jesko a posouvá ho na zcela novou úroveň. Vůz s extrémním výkonem a aerodynamikou vznikl především k boření traťových rekordů, stále však může i legálně na silnice.
Kolik už je příliš? Tuhle otázku si člověk musí položit, když vidí, čeho se dočkalo už tak brutálně výkonné a extrémně lehké Jesko Attack od Koenigsegg. Jako Sadair's Spear nabízí ještě extrémnější poměr výkonu a hmotnosti. (Petr Prokopec)
Na omezenou zvláštní produkční edici kopí s názvem Sadair's Spear, která je založená na Jesku a slibuje ještě lepší výkony na trati, si musíme ještě počkat.
3D tisk už není doménou výhradně nadšenců. Naopak. Zejména autoprůmysl si ochotně technologii osvojil a ta pomáhá jak třeba návrhem, tak i s produkcí. Asi to zná každý majitel trochu staršího vozu.
Pokud čas od času podotýkáme, že elektrická auta jsou poníkem zvládajícím opravdu době jediný trik, pak i v tom může být lepší „cvičený” spalovací vůz. Koenigsegg Jesko Absolut se během pouhých 800 metrů umí rozjet až k 360 km/h, to žádné jiné auto nedokáže. A Švédové chtějí rekordy lámat dál.
V obou případech jde o bláznivě silné stroje, ten starší je s 1 822 koňmi dokonce silnější. Jenže také je tu hmotnost a schopnost s takovým potenciálem zacházet. A v obou ohledech bere bank novější model.
Jako první čtyřmístný vůz automobilky představoval Koenigsegg Gemera inženýrskou výzvu nejen z hlediska výkonu, ale také balení, jak vysvětluje generální ředitel Christian von Koenigsegg ve videu o pohonném ústrojí Gemery. Gemera využívá variantu převodovky Light Speed z vozu Koenigsegg Jesko. Tato 9stupňová převodovka...
Podobných srovnání jsme viděli nespočet, kolikrát se v nich ale objevily takové skvosty? Tady se bavíme o smetánce hypersportů od Bugatti a Koenigseggu, ze které se nadšencům podlamují kolena bez rozdílu. Rychlejší ale může být jen jedno z těchto aut.
Na světě je několik velkých záhad: jak dokázal mezolitický člověk postavit Stonehenge, co se k čertu stalo s letem MH370 a kdo k čertu hrál The Stiga v Top Gearu? Naštěstí je ta třetí mnohem snazší zodpovědět a nezavede vás do noční můry konspiračních teorií plné mimozemšťanů, příšer a vlády... Číst dál...
Replikám obecně moc nefandíme, skutečný švédský hypersport je ale pro normálního smrtelníka něčím tak nedosažitelným, že tohle od nás má palec nahoru. Zvlášť když ve srovnání s originálem přišel na drobné. (Petr Prokopec)
Výrobce hyperaut Koenigsegg je proslulý svou puntičkářskou pozorností k detailům a nadstandardním inženýrstvím. Je to praxe, která značce dobře funguje, protože stanovila mnoho světových rekordů a sedí na vrcholu stromu hyperaut. Abychom poodkryli některé inženýrské výkony, které mu pomohly se tam dostat,… Číst dál...
Na úpravě vozu se podílela společnost Unplugged Performance. Karoserie Modelu S Plaid je rozšířena o 8 cm. Vůz dostal kovaná kola, silnější brzdy UP a snížené odpružení.
Stejně jako procházejí vývojem spalovací motory, tak to samé se děje i u elektromotorů. Novinka z Británie pojmenovaná podle populární koblihy má větší výkon než její sourozenec ze švédského hypersportu. A co teprve ten krouťák?
Na konci roku 2024 oznámily společnosti Honda a Nissan fúzi s cílem vytvořit novou společnost, která bude sdílet produkty a nápady. No, setkalo se to s různorodými reakcemi, abychom to řekli nejmírněji. Nicméně, to mě přimělo přemýšlet o možných budoucích spojeních mezi výrobci automobilů, což mě nakonec dovedlo k otázce z minulého týdne. Čtěte více...
A pak že se v roce 2025 nemůžeme dočkat hezkých věcí na čtyřech kolech. Pokud chcete auto, které strčí do kapsy téměř cokoli svou akcelerací i maximální rychlostí, a přitom za něj nedáte víc než za lepší BMW M, nová Corvette ZR1 je něco pro vás.
Smrt manuální převodovky se diskutuje už desítky let. S nástupem elektromobilů a obecnou změnou postoje k tomu, co by auto mělo být, jsou auta s manuální převodovkou ponechána stranou. Stále však existují některá, která se nevzdávají, nedotčená tím, co bylo řečeno o nich a jejich nedostatku... Číst více...
Myslete na nejrychlejší supersport, který znáte. Máte to? Je pomalejší na testovací trati pořadu „Top Gear” než elektrický Ford Transit. Koenigsegg Jesko Attack s výkonem 1 600 koní drží současný rekord na okruhu v Dunsfold pro vozidla s povolením na silnici s časem 1 minuta 10,9 sekundy. Zatímco 'Top Gear' ještě natáčel... Čtěte více...