Martin Hrdlička je vedoucí vývoje pohonných systémů ve Škoda Auto. Odpovědnost má i za vývoj menších platforem celého koncernu VW a celosvětový vývoj řadových spalovacích motorů. Ačkoliv EU zatím nadále směřuje k ukončení prodeje „spalováků“ v roce 2035, Hrdlička upozorňuje na to, že tyto pohony mají na světových trzích stále dlouhou budoucnost. Za svůj přínos mezinárodnímu automobilovému průmyslu
V roce 1914 se zakladatel Fordu Henry Ford rozhodl zvýšit platy zaměstnanců továren na více než dvojnásobek, tedy na 5 dolarů denně, a tím nastartoval americkou střední třídu.
Žijeme sice ve svobodné době, ale od některých mladých se očekává, že převezmou rodinný podnik – se všemi výhodami i velkými omezeními. Jaké to je žít v rodině, kde se na vlastní svobodnou vůli příliš nehraje?
Za druhé světové války vyrobily automobilky v USA téměř 2,5 milionu nákladních vozů. Pomyslný „prolog“ tohoto úspěchu ale napsaly během předchozího konfliktu, kdy vznikla první standardizovaná konstrukce nákladního automobilu.
Móda ji fascinuje, ale šít pro sebe ji nebaví. Kostýmní výtvarnice Michaela Horáčková Hořejší už ve filmech oblékla řadu významných osobností, nejnověji Franze Kafku. Pro dobové kostýmy někdy sáhne i do vlastního fundusu, který stále doplňuje kousky ulovenými v bazarech po celém světě.
Výroba ikony kompaktního segmentu v Evropě skončila. Ford tím opouští kategorii, v které vždy patřil mezi nejlepší. Americké automobilce se navíc v segmentu elektromobilů nedaří, spalovací modely přitom táhnou.
Pokrok nezastavíš! Říká se. Kdysi byly velkým pokrokem v zemědělství traktory, které se už dnes při práci na poli jeví jako samozřejmost. Jak ze začátku a pak v průběhu času přicházely jednotlivé nové modely traktorů k farmářům, staly se z některých typů z několika důvodů doslova vražedné stroje. Podívejte se s námi, kterých sedm bylo v historii nejhorších.
Možná bude lepší, když šéfové západních automobilek přestanou jezdit po výletech, a začnou zase pracovat na „svém písečku”. Zejména návštěvy Číny jim zjevně nedělají dobře - ukazují jim, v jakém sebeklamu oni a vlastně i většina celé „západní společnosti” dosud žili.
Společnosti po celém světě se snaží proměnit ve skutečnost sen o létajících autech. Zúčastnil jsem se v Číně jednoho zkušebního letu. Byl to zážitek. Je ale otázka, jestli takhle opravdu může vypadat budoucnost dopravy.
Sebevědomá prohlášení šéfů firem, která se nutně nezakládají na pravdě, patří k marketingu. Šéf Fordu ale zašel snad až příliš daleko. Nikdo v historii totiž nesvolával auta do servisů tak často, jako to letos dělá Ford. Přesto současně hovoří o mimořádné odolnosti?
V mnoha městech stojí či chátrají opuštěné tovární budovy, často s velkou architektonickou hodnotou. Jejich záchrana stojí peníze, a tak jdou mnohdy k zemi. Kolín nad Rýnem je důkazem toho, že je lze skvěle využít. A navíc tak místu vtisknout originální tvář.
Jen za poslední dva roky se odhadují ztráty Fordu na elektromobilech na více než 10 miliard dolarů. Přesto se automobilka vrhá do elektrické budoucnosti doslova po hlavě.
Zakladatel společnosti Oracle Larry Ellison v tomto měsíci krátce vystřídal Elona Muska v čele žebříčků nejbohatších osob. V předchozích letech se jinak na vrcholu ocitl především také Jeff Bezos zakladatel Amazonu.
V padesátých letech se Amerika zamilovala do atomu. Elektřina z reaktorů, létající talíře, domácnosti plné hi-tech. A také auto, které místo nádrže slibovalo malý jaderný reaktor v kufru. Ford tomu snu říkal Nucleon. Do výroby se nikdy nedostal, ale dodnes fascinuje – a trochu děsí.
Ford Pinto byl první vůz kategorie subkompaktů vyráběný americkým Fordem. Zadní kola poháněly řadové čtyřválce s objemem 1,6 a 2,0 litru, později i V6 s objemem 2,8 litru.
Když se dnes řekne „automobilová velmoc“, většině lidí se vybaví Německo, Japonsko nebo Spojené státy. Málokdo si však uvědomí, že v meziválečném období, v éře tzv. první republiky, se do této elitní skupiny hrdě řadilo i malé Československo. Na jeho území nepůsobila jedna či dvě automobilky, ale desítky výrobců, kteří nejen motorizovali vlastní národ, ale svými inovacemi a technickou vyspělostí často udávali směr celému světu. Pojďme se nyní tedy podívat na příběh o mimořádné koncentraci technického talentu, průmyslové tradici a podnikatelské odvahy, která vzešla z popela Rakouska-Uherska a na dvě dekády zazářila na světové scéně.
Tomáš Baťa navštívil Spojené státy americké v roce 1904, 1913 a po třetí v roce 1919, kdy skutečně studoval racionalizační metody, zavedené Henry Fordem v jeho továrně. A tak jako v předchozích letech i nyní uplatnil získané zkušenosti v praxi u sebe ve Zlíně.
Jeho dosavadní sídlo se stalo nejen jedním ze symbolů modrého oválu, ale i dominantou města Dearborn. Automobilka však hodlá vstoupit do nové éry, kterou má definovat tzv. udržitelnost. A tak Glass House čeká demolice, místo něj nastoupí něco, co by si mohlo říkat Glass Palace.
Ford Motor Company (NYSE:F) je jednou z 10 nejlepších akcií EV, které je dobré koupit podle hedgeových fondů. Projekce druhého čtvrtletí společnosti Ford očekávají silný růst u segmentu Model e. Společnost zveřejnila výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí dne 30. července 2025, kdy za dané čtvrtletí vykázala tržby ve výši 50 miliard dolarů, což signalizuje dobrý […]
Řadí se mezi taková světová esa, jakými byli Henry Ford, Karl Benz, Gottlieb Daimler, Louis Chevrolet, Armand Peugeot či Louis Renault. Měl ohromný tvůrčí záběr – od lidových vozů (skutečných či nerealizovaných) přes závodní speciály až po nejtěžší techniku do válečných konfliktů… Ještě než začneme s výčtem životních úspěchů či proher slavného člověka, ujasněme si jedno: tento článek si klade za cíl vzpomenout výhradně zásluhy jedinečného fachmana s perfektně pracujícím technickým mozkem, nikoliv jeho politické přesvědčení, ambice a názory během války i krátce po ní.
Společnost Ford Motor Co. investuje téměř 2 miliardy USD do rekonstrukce továrny v Kentucky na výrobu elektrických vozidel, která podle jejích slov budou nejen cenově dostupnější, ale i výnosnější a překonají konkurenční modely. Nejvyšší představitel automobilky odhalil novou strategii v oblasti elektromobilů v louisvilleské továrně Ford, která po 70 letech výroby vozidel s pohonem na plyn přejde na výrobu elektromobilů. „Když pracujete v automobilovém průmyslu, můžete být rádi, když za celou svou kariéru pracujete na jedné, maximálně dvou zakázkách, které opravdu změní podobu našeho odvětví,“ řekl v pondělí zaměstnancům továrny v Kentucky generální ředitel Jim Farley.
Výrobce automobilů investuje do závodu Louisville Assembly Plant 2 miliardy dolarů, aby mohl v roce 2027 uvést na trh elektrický pickup za 30 000 dolarů.
Ukázalo se, že 17 dolarů na hodinu nemá takovou hodnotu jako dřív, zejména pokud jste mladí, vyčerpaní a musíte mít dvě zaměstnání, abyste přežili. Ředitel společnosti Ford (NYSE:F) Jim Farley to slyšel zcela jasně od svých vlastních pracovníků z továrních hal. A místo aby nad tím mávl rukou nebo to svedl na „dnešní mládež“, udělal krok podle vzoru Henryho Forda – podnikl odvážný krok, jaký podle jeho názoru Amerika zoufale potřebuje. V rozhovoru z června na Aspen Ideas Festival s Walterem Isaacsonem – proslulým životopiscem […]
Henry Ford chtěl ovládnout výrobu kaučuku a postavit v Amazonii modelové město podle amerických představ. Výsledkem byla zkáza za stovky milionů dolarů, spálená půda a opuštěné budovy zarůstající džunglí.
Elektromobily se v ulicích objevily dávno před spalovacími vozy. V průběhu dějin znovu a znovu mizely a znovu se vracely. Dnes jsme možná poprvé v bodě, kdy začínají dávat smysl. I když ne všude, ne vždy a ne každému.
Velkou pozornost na setkání veteránských vozů v Telči budil Ford model T z roku 1917. Byl snad v lepším stavu, než v jakém před více než sto lety sjel v zámoří z výrobní linky.
Když se řekne Ford, většina lidí si vybaví jednu z mnoha automobilek. Znalci historie vědí, že jejich Model T umožnil díky sériové výrobě proměnit automobilismus na masovou záležitost. Ale letadlo této značky je polozapomenutou cestou do slepé uličky, a to i přes četná prvenství.
Zakladatel společnosti Ford Henry Ford se v roce 1914 rozhodl zvýšit tovární mzdy na dvojnásobek, tedy 5 dolarů za den, a tím nastartoval americkou střední třídu.
Těžko si to dnes představíme, ale na začátku 20. století bylo auto něco jako soukromý tryskáč – hračka pro pár vyvolených. Silnice byly spíš polní cesty, benzín se sháněl po lékárnách a každý vůz byl drahý originál.
Komerční banka začala vypovídat smlouvy klientům, kteří odmítají přejít na nový systém internetového bankovnictví. Ustoupit jim odmítla, kdo nepřejde na nový, má smůlu. Rčení náš zákazník, náš pán v Komerční bance neplatí. Spíš jí učaroval Henry Ford, který říkal „náš zákazník dostane vůz v jakékoli barvě, pokud si vybere černou“.
Na českých sociálních sítích se opět rozhořel konflikt ohledně zdanění příjmů OSVČ a zaměstnanců. Bezprostřední rozbuškou se stala zpráva jedné sociologické firmy, která má ambice určovat směr české politiky.
„Nemůžou říct, že jsme to nezkusili,” mohou se nyní utěšovat automobilky, které se pokusily motory V8 poslat na smetiště dějin dveřmi, ony se jim odtud ale vrací oknem. V některých autech prostě být musí, jako v této verzi legendárního Fordu F-150.
Tesle se v poslední době nedaří, ale především v Evropě. Prodeje tu padají jako hrušky a ten kdo ji měl zachránit, ji nezachránil. Naopak Škoda se s novými modely dere na vrchol prodejů.
Autor románu Petrolej, podle kterého byl natočen film Až na krev oceněný dvěma Oskary, napsal také knihu Automobilový král. V ní popisuje, jak Ford z dílny za domem vybudoval moderní americký průmysl.
Nejen dotace spotřebitelům na pořízení elektromobilu, ale také výroba baterií coby zdroj emisních kreditů pro automobilky mají v budoucích letech skončit, dosáhne-li Donald Trump svého.
Frida Kahlo byla mnohem víc než jen talentovaná malířka. Umělkyně byla symbolem síly, bolesti a vášně. Její bouřlivý život s Diegem Riverou a jedinečný výtvarný styl z ní učinily ikonu světového umění i kulturní revoluce.
Gwyneth Paltrow opět přitáhla pozornost doporučením, které vzbuzuje rozpaky. Slavná herečka se připojila k trendu zalepování úst páskou během spánku. Tvrdí, že jí to zlepšuje kvalitu spánku a zdraví. Lékaři ale varují, že může být nebezpečný.
Společnost Ford Motor Company (F) nepřinesla investorům v posledním desetiletí zrovna klidnou jízdu. Akcie poskakovaly jako Buick s prasklými tlumiči. To ale neznamená, že nákup akcií Fordu byl...
Je to jeden z mála vozů, který dokázal rozdrtit iluze Italů o jejich nadvládě na závodních okruzích, tento konkrétní exemplář ale takové nasazení nikdy neokusil. Vlastně se o něm 43 let nevědělo, i když takových vozů vzniklo jen 31 a dál jich existuje ještě míň.
Dobrá reklama prodá všechno, říká se. Ve Fordově automobilce by s tím možná nesouhlasili. Přes masivní a sebevědomou reklamu mají právě oni na kontě největší propadák automobilového průmyslu dvacátého století. Ford Edsel se zkrátka nepovedl. Co na něm bylo špatně? Prý úplně všechno.
Historické skvosty, americké vozy, motocykly, burza modelů autíček, tematické výstavy, koncerty, spanilá jízda i zábava pro celou rodinu – to vše nabídl první ročník Motorshow v Jirkově na Chomutovsku. Mezi nejzajímavější exponáty patřila dvě unikátní vozidla, která na setkání fanoušků motorismu na severu Čech přivezl Martin Čermák z Kladna. Díky němu si návštěvníci mohli prohlédnout například repliku vůbec prvního automobilu, který sestrojil Henry Ford.
Karel Koželuh byl za svého života nejen světovou sportovní celebritou. Velká Británie, která je kolébkou tenisu, si jej dokonce vybrala za národního kouče. Jeho…
Na velikonoční (Červené) pondělí dotlouklo srdce těžce nemocného papeže Františka poté, co den předtím naposledy požehnal shromážděným věřícím v tradičním projevu „Urbi & Orbi“ (městu a světu). Protože bude ještě nějaký ten týden trvat, než konkláve zvolí jeho nástupce, nabízíme vám stručné historické ohlédnutí za „obyvateli“ vatikánských garáží… Dějiny cestování Svatého otce jsou stejně staré jako samotný jeho úřad.
Přišel jsem s nabídkou kvalitního sexu. Udav se tím nokem. A skláři nebudou mít co žrát. To je jenom několik hlášek, které díky filmu Pelíšky zlidověly a každý, když je zaslechne, tak ví, o co se jedná. Komedie Pelíšky začala vznikat podle knihy Hovno hoří spisovatele Petra Šabacha. Premiéru měla už 8. dubna 1999 v kině Lucerna. Jiří Menzel při posuzování scénáře pro grantovou komisi řekl, že jednou z toho bude dobrý film.
Cla, která vstoupí v platnost 3. dubna, pravděpodobně povedou ke zdražení nových vozů, alespoň v krátkodobém horizontu. Nové tarify se budou vztahovat nejen na hotová auta, nákladní vozy a SUV dovážené do USA, ale i na zahraniční díly, které se používají při montáži v amerických továrnách.
Žijeme sice ve svobodné době, ale od některých mladých se očekává, že převezmou rodinný podnik – se všemi výhodami i velkými omezeními. Jaké to je žít v rodině, kde se na vlastní svobodnou vůli příliš nehraje?
V roce 1913 Henry Ford zavedl montážní linku ve své automobilové továrně, proměnil Detroit v Motor City a navždy změnil způsob, jakým průmysl nahlíží na výrobu. Dnes se díváme na několik nadcházejících změn v automobilovém průmyslu, které mají potenciál být stejně rušivé jako Fordova továrna: životaschopné elektrické vozy, samořídící technologie, propojené chytré technologie a kdo ví, co ještě. Výzvou pro investory v dnešním automobilovém prostředí je najít akcie, které z těchto změn budou profitovat.
Ford postavil v šedesátých letech několik minivozů na elektřinu. Sodíkové akumulátory nepřinesly očekávané výsledky. Elektromobilita byla poté odložena na několik desetiletí.
Americká automobilka Ford Motors se rozhodla ve velké míře podpořit svou upadající dceřinou společnost Ford-Werke, která se nachází v miliardových dluzích. Finance by měly nejen snížit velkou část dluhu, ale zároveň pomoci oživit německé podnikání. Situace je nepříznivá pro více automobilek, protože Evropa čelí nejen ekonomickým, ale i regulačním a konkurenčním výzvám.
Američanům prodal novou vizi rychlosti a luxusu, ale zatímco jeho poslední výtvor zazářil ve filmu Návrat do budoucnosti, jeho osobní život byl plný skandálů. Není pochyb o tom, že John Zachary DeLorean...
Představte si, že byste si dnes mohli koupit první auto Henryho Forda nebo ručně psaný koncept Facebooku od Marka Zuckerberga. Přesně takovou váhu má Apple-1, jeden z prvních počítačů, který vznikl doslova na koleni.