Nemít doma tiskárnu je dnes pro většinu z nás nepředstavitelná záležitost. Elektronický podpis, interaktivní formuláře a elektronické portály sice hodně změnily způsob, jak řešíme komunikaci s úřady či domácí agendu, ale ve chvílích, kdy opravdu něco potřebujete mít „černé na bílém“, oceníme jednoduché řešení v obýváku či pracovně. Doba, kdy jsme jednou za měsíc běhali do copycentra, je pryč. Doma tiskneme faktury, letenky, smlouvy i fotky.
Home office má od října 2023 jasná pravidla v zákoníku práce – písemná dohoda, pevné režimy (§ 317), náhrady nákladů i přísná ochrana těhotných nebo pečujících osob. V následujících řádcích najdete, kdo má na práci na dálku nárok, jak by měly vypadat interní směrnice, co musí zajistit zaměstnavatel a jaké sankce hrozí při nedodržení nových […] The post Home office a zaměstnanci – co říká zákoník práce? appeared first on Blog Orange Academy.
Mirčin manžel Stanislav začal asi před dvěma lety pracovat z domova, což bylo shodou okolností zrovna v době, kdy se páru narodilo první dítě. Místo toho, aby rodina benefitovala z více společného času, je Mirka naštvaná, že na ni a na dceru nemá Standa vůbec čas.
Češi už nepoužívají služeb fintechové firmy Revolut jen pro směnu měn. Investičních služeb využívají podle spoluzakladatele Revolutu Vlada Jacenka už stovky tisíc českých zákazníků a jejich počet prudce roste.
Co si zaměstnanci doopravdy přejí? Generaci od generace se oblíbené benefity trochu liší – mladší kladou důraz na flexibilitu a duševní zdraví, starší zase na stabilitu nebo příspěvky na rodinu.
Z postele v deset, místo povinností kafíčko a filmy v televizi nebo na Netflixu, po obědě pak odpolední šlofíček. I tak si mnoho zaměstnavatelů představuje činnost svých zaměstnanců na home office. Proto přitvrzují pravidla a zostřují dohled nad nimi. Práce z domova má ale svá jasná pravidla, a to na obou stranách. Kontrolu tedy nelze přehánět.
Práce z domova může představovat nástrahy pro zdraví vašich nohou. Dlouhé hodiny sedíte u počítače, navíc zdaleka ne vždy u pracovního stolu, ale třeba na sedačce s notebookem v klíně, projdete se tak maximálně po bytě a tělo zvyklé na pohyb, i když jde jen o cestu do práce a z práce, strádá. Obtíže se neobjeví hned, postupně ale mohou přerůst ve vážnější problém. Co pomůže?
4K monitory už nejsou jen výsadou nadšenců. Nabízejí ostrý obraz, ideální pro hry, střih videa i filmy. Přesto se nehodí pro každého – někdy je lepší zůstat u levnějšího QHD. Otestovali jsme ViewSonic 3208 4K a víme, kdy se vyplatí.
Práce z domova dnes není ničím výjimečným, ale spíš běžnou součástí každodenního života. Ne každý má ale k dispozici samostatnou pracovnu a zejména v malém panelákovém bytě je hledání místa pro kancelář, nebo spíš pracovního koutečku, pořádnou výzvou. Naštěstí existuje dost chytrých řešení, jak si praktický a stylový pracovní kout zařídit i tam, kde je každý centimetr vzácný.
Doba, kdy ráno patřilo klidné kávě a pomalému probuzení, pomalu mizí. Podle dat Microsoftu začíná čím dál více lidí svůj pracovní den dřív, než vůbec vstane z postele – prvním pohledem do e-mailu a kontrolou notifikací. Technologie tak mění nejen naše zvyky, ale i hranice mezi prací a volným časem.
Bydlení v Soulu je moderní, plné energie a nutnosti naučit se využívat každý centimetr. Jenže v metropoli s více než 10 miliony obyvatel jsou malé apartmány běžnou praxí, protože každý metr se počítá. Pro přiblížení toho, jak se v Soulu žije, jsme si vybrali na YouTube kanál Cindy and Dion, který nabízí autentický pohled na život expatů, od zařizování loftu až po denní rutinu.
Soud britského Zvláštního tribunálu pro vyšetřovací pravomoci (IPT) předložil nový právní dokument, podle kterého chtěly úřady, aby jimi požadovaný zadní vrátka v iCloudu, který by měl Apple vytvořit, umožňovala přístup k více datům, než se původně předpokládalo. Podle Financial Times britské ministerstvo vnitra zatím právně neukončilo ani neupravilo své nařízení, podle kterého musí Apple vytvořit zadní vrátka umožňující přístup k datům uživatelů. Pokud si vzpomínáte, americký ředitel Národní zpravodajské služby před pár dny Tulsi Gabbard tvrdil, že se Spojené království „dohodlo na zrušení svého nařízení požadujícího, aby Apple poskytl ‚zadní vrátka‘, která by umožnila přístup k chráněným zašifrovaným datům amerických občanů a zasahovala do jejich občanských svobod.“ Není zatím jasné, zda ministerstvo vnitra zatím tento proces ještě nezahájilo. IPT je nezávislý soudní orgán, který vyšetřuje stížnosti na údajné nezákonné sledování britskými úřady. Podle zprávy deníku The Times z letošního března zpochybňovala společnost Apple tajný rozkaz ministerstva vnitra u IPT poté, co od něj obdržela rozkaz vytvořit v iCloudu zadní vrátka. Společnost Apple tento rozkaz nesmí veřejně probírat, nicméně poprvé přiznala, že obdržela nařízení od britských úřadů, když v únoru deaktivovala funkci Pokročilá ochrana dat (ADP) iCloudu ve Spojeném království. „Společnost Apple zůstává i nadále plně odhodlána nabízet našim uživatelům největší ochranu osobních údajů a doufáme, že jí budeme v budoucnu moci ve Spojeném království poskytovat i nadále. Jak jsme již mnohokrát uvedli, nikdy jsme v žádném z našich produktů nebo služeb nevytvořili zadní vrátka ani hlavní klíč a nikdy tak neučiníme,“ uvedla společnost v prohlášení. Je důležité poznamenat, že britská vláda dosud nepotvrdila ani nevyvrátila existenci tohoto rozkazu a IPT bude případ projednávat na základě „předpokládaných skutečností.“ Rozkaz údajně uvádí, že společnost Apple „musí poskytnout a udržovat schopnost zpřístupnit kategorie dat uložených ve službě založené na cloudovém úložišti“, což naznačuje, že vláda usilovala o přístup k uživatelským heslům a zprávám. Jak navíc poznamenává The Times, rozkaz se „neomezuje pouze na“ data chráněná funkcí ADP společnosti Apple, což naznačuje, že úřady chtěly získat široký přístup k účtům iCloud společnosti Apple. Tento článek se původně objevil na webu Engadget na adrese https://www.engadget.com/uk-demand-for-apple-backdoor-may-have-been-broader-than-previously-thought-123009302.html?src=rss
Všechno má svoje hranice. I práce. Zvlášť když ji nosíte domů – nebo spíš, když se vám domov stal kanceláří. Klíčové je vědět, kdy vypnout počítač, zavřít e-maily a dát telefon do ticha. Jinak se snadno stane, že budete „v práci“ od rána do noci.
Práce z domova je po pandemii běžnou součástí pracovního života některých profesí. Umožňuje úsporu času a peněz za dojíždění a řada lidí ji preferuje i kvůli většímu komfortu. Přinést však může i určité výzvy – jednou z nich jsou finance.
Práce z pláže nebo kavárny tisíce kilometrů od domova láká stále více lidí. Za idylickými snímky na sociálních sítích se však skrývá realita plná výzev, kompromisů a nečekaných překvapení. Svoboda cestovat a pracovat odkudkoli není zadarmo – a právě o tom je život digitálního nomáda.
Pokud pracujete z domova a jako kancelář vám slouží gauč, pak už víte, proč se špatně soustředíte a proč nemáte chuť do práce. Gauč je pro relaxaci, ne pro excelové tabulky. Dobrá pracovní místnost nemusí být velká ani drahá, ale musí být účelná.
Navrženou změnu, která by po obětech ransomwaru vyžadovala, aby v případě zaplacení výkupného kyberzločinci o této skutečnosti informovaly úřady, odborníci uvítali s tím, že tyto informace mohou pomoci k dopadení kybernetických zločinců a k ukončení jejich činnosti.
Doba, kdy pracovní den končil zavřením dveří kanceláře, je pryč. Mobilní aplikace, chytré hodinky i e-maily v kapse proměnily pracovní prostředí na nepřetržitý režim. Mnoho lidí je po večerech k dispozici svým šéfům, kolegům i klientům, často bez nároku na kompenzaci. Tento stav se ale v blízké budoucnosti může zásadně změnit.
Od 1. června 2025 vstoupila v platnost tzv. flexinovela zákoníku práce, která přináší zásadní novinky, zejména v oblasti práce z domova. Co přesně se mění, kdo má nově nárok na home office a co všechno vám musí firma uhradit?
Nevrátí-li se zaměstnanci společnosti Starbucks do kanceláře na čtyři dny v týdnu, dostanou výpověď. Síť populárních kaváren je tak další firmou, která zpřísňuje pravidla.
Práci z domova kvůli zvýšenému riziku ukrajinských dronových útoků nařídila ruská banka VTB většině svých zaměstnanců z moskevské centrály. Moskevské mezinárodní obchodní centrum známé též jako komplex Moskva-City, kde sídlí, se stalo terčem vzdušných útoků již před dvěma lety. V areálu se kromě množství firem nachází i kanceláře tří ruských ministerstev - jde o resorty hospodářství, průmyslu a digitálního rozvoje.
Generace Z, tedy lidé narození zhruba mezi lety 1996 až 2010, budou podle expertů do pěti let tvořit nejsilnější skupinu aktivně pracujících. Na co se musí firmy připravit?
Tropické teploty nutí firmy měnit každodenní provoz. Upravují pracovní dobu, zavádějí volnější oblékání nebo umožňují home office. Zatímco v Česku jde hlavně o dílčí změny, jinde už přicházejí systémová řešení.
To, že „pracuju z domova“ může sice znamenat dopoledne v pyžamu, ale rozhodně se nenese v prázdninovém rytmu. Je fakt, že spoustu času ušetřím tím, že se vyhnu hodinové cestě do práce a taky netrávím čas před skříní rozmýšlením, co na sebe. Na druhou stranu neznám moc pracovní „padla“ a moment, kdy bych odcházela domů s čistou hlavou. Někdy mám pocit, že pracuju v podstatě pořád. Zatímco druzí jsou přesvědčeni o opaku, podle nich jsem vlastně pořád na dovolené.
Práce z domova se v Česku stala běžnou realitou – podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) ji k květnu 2025 umožňuje 59 % podniků. Je to ale skutečně vysvobození z kancelářského stereotypu, nebo jen nová forma otroctví v pohodlí domova? Pojďme se podívat, co za tímto trendem stojí a kam nás může zavést.
Už od června se v Česku trochu mění pravidla hry. Vláda totiž schválila úpravy, které přinesou víc volna, flexibilnější práci a větší důraz na duševní pohodu. Co všechno nás čeká?
Flexibilita, rovnováha mezi prací a životem, důvěra ve vedení, ale i touha po smysluplnosti – zaměstnanci v roce 2025 mají jasné priority. Víte, co od vás jako zaměstnavatele očekávají? Vyzkoušejte si náš kvíz inspirovaný aktuálními daty z průzkumů mezi zaměstnanci a zjistěte, jak moc (ne)rozumíte svým lidem.
Stačí přidat 10 až 20 procent k platu a vytipovaný zaměstnanec od konkurence se nechá přetáhnout jinam, vyplývá ze zkušeností personální agentury Randstad. Ve světě už mzda přestává hrát na pohovorech prim, říká její šéf Jánský.
Čím vyšší je požadovaná kvalifikace pracovníka, tím je v Česku větší rozdíl ve finančním ohodnocení ve veřejném a soukromém sektoru. Zvlášť v hlavním městě nedokáže státní správa komerčním firmám konkurovat, vyplývá z nové studie. Obecně ale neplatí, že by mzdy, tedy výdělek v soukromé sféře, převyšovaly platy, tedy gáži ve státním sektoru. Závisí to na pozici, zkušenostech i regionu.
Dosud byly pro zaměstnance nejdůležitější platové podmínky. Průzkum Workmonitor 2025 společnosti Randstad ale po dlouhých dvou dekádách ukazuje na změnu, nově na první příčku staví balanc mezi prací a osobním životemSamotná práce už není cílem. Musí především zapadat do životního stylu daného člověka a přinášet mu naplnění, možnosti rozvoje i pocit sounáležitostiVýznamnější roli hraje také firemní kultura. Spokojenost a sdílení společných hodnot pak vede k vyšším výkonům a loajalitě vůči zaměstnavateli Motivace zaměstnanců jsou různé a výše mzdy zůstává nadále stěžejním faktorem. Z aktuální analýzy Workmonitor 2025 personálně-poradenské společnosti Randstad nicméně vyplývá, že vůbec nejdůležitější je pro dnešní pracovníky rovnováha mezi profesním a osobním životem. Stalo se tak poprvé v historii měření, které probíhá pravidelně už přes 20 let.
Řada firem už zkoušela zkrátit zaměstnancům pracovní týden. Pracovat jen čtyři dny místo pěti zní lákavě, ale podle ekonomky Jany Matesové s tím firmy nemají ty nejlepší zkušenosti.
Pracujeme méně hodin týdně než před rokem ’89. Pracovní doba je flexibilnější. Máme vyšší mzdy a koupíme si za ně víc. Prací ale taky strávíme více let. S ekonomkou Janou Matesovou probíráme, jak se změnila práce za tři dekády.
Každý, kdo pracuje dlouhodobě z domova, se shodne na tom, že se domácí kancelář neobejde bez pohodlného nábytku. Ergonomický nábytek nejenže pomůže vyřešit problém se soustředěním, ale také s produktivitou. Svou pozornost byste však měli věnovat i dalším zařízením.
Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office? Článek Zájem o práci z domova roste se nejdříve objevil na Ekonomický magazín.
Doba covidové pandemie navykla řadu zaměstnanců na to, že práce z domova je standard. I celá řada analytiků a ekonomů pak předpokládala, že tento trend přetrvá i po skončení celosvětové epidemické krize a home office zůstane běžnou věcí. Tak tomu také po určitou dobu bylo, nyní se ale situace mění a firmy ve světě i u nás od home office ustupují. Zaměstnancům to ale vadí.
Home office prošel od pandemie velkou proměnou. Zatímco dříve byla možnost pracovat z domova spíše výjimkou, dnes je klíčovým faktorem při volbě zaměstnání. Jak firmy přistupují k práci na dálku? A opravdu klesá její popularita?
Formulář 8829 se používá k uplatnění odpočtu za domácí kancelář výpočtem obchodní části nákladů na domácnost. Samostatně výdělečně činní jedinci a freelanceři mohou odečíst náklady, jako je nájem, utilities and depreciation pokud používají vyhrazený prostor výhradně pro práci. Nicméně, IRS stanoví specifická pravidla pro způsobilost, včetně pravidelného a výlučného obchodního využití […] Příspěvek Formulář 8829: Jak odečíst náklady na využití domácího podnikání se objevil nejdříve na SmartReads od SmartAsset.
Pokud jste teprve nedávno začali pracovat z domova, tak vás možná nenapadlo, jak moc bude záležet na tom, kam si postavíte pracovní stůl. Po prvních týdnech bolestí zad a únavy očí ale pochopíte, že domácí kancelář si zaslouží stejnou pozornost jako ta firemní. Po několika přestavbách a vylepšeních si budete moct říct, že máte prostor, který vám pomáhá udržet si produktivitu i dobrou náladu.
Uplynulo pět let od počátku koronavirové pandemie a kolotoče očkování, nařízení, omezení, zákazů a lockdownů. Někomu to přijde jako včera, jinému už jako hodně dávná mlhavá vzpomínka. Pojďme zavzpomínat trochu s humorem.
Covid skončil a firmy tlačí na návrat do kanceláří. Na benefit si ale už lidé zvykli a stává se normou. Ti nepostradatelní na něm budou trvat a klidně i z práce odejdou, píše v komentáři šéf fondu Purple Ventures Jan Staněk.
Výchovné náleží osobám, které o dítě pečovaly v největším rozsahu. To ale podle soudu neznamená, že u nich musí dojít k propadu příjmů či poklesu pracovní aktivity.
Kavárny v Severním Porýní-Vestfálsku vytáhly do boje proti influencerům, lidem na home-officu a online-závislákům. První kavárny zakazují používání notebooků ve svých prostorech, například o víkendech. Je to správně?
Při hledání zaměstnání má pro mladé uchazeče velmi zásadní roli flexibilita, kam spadá především možnost práce na dálku Firmy by se podle odborníků měly těmto požadavkům přizpůsobit, jinak jim hrozí, že zaměstnance neseženouFlexibilita navíc nemusí být na škodu, jelikož obvykle vede k nižší fluktuaci a rovněž ke snížení stresu Na českém pracovním trhu postupně narůstá počet zaměstnanců z generace Z, kteří se narodili mezi lety 1996 a 2010. Jedná se samozřejmě o globální jev, přičemž ze studie Světového ekonomického fóra vyplývá, že její zástupci budou už letos tvořit přibližně 27 procent celosvětové pracovní síly.
O tom, že některé dětské lásky nerezaví a nic na tom nezmění ani fakt, že se člověk sám stane rodičem, ví dobře Carla Rodriguezová ze San Antonia v Texasu. Když se s manželem a čtyřmi dětmi přestěhovala do nového bytu, rozhodla se splnit si svůj sen a svou pracovnu si zařídit ve stylu příběhů o Harrym Potterovi. Pravda, musela prodat některé staré kusy nábytku, s manželem většinu věcí vyrobili sami, aby ušetřili, ale nad její kanceláří zaplesá nejedno potterovské srdce.
V dnešní době, kdy se trh práce neustále vyvíjí, hledají firmy nové a inovativní způsoby, jak nalákat a udržet si kvalitní zaměstnance. Zatímco dříve byly populární stravenky nebo možnost práce z domova, dnes přichází do popředí trend, který vypadá jako sen – neomezená dovolená. Tento benefit se již osvědčil v zahraničí u firem jako Netflix, GitHub nebo LinkedIn a nyní začíná pronikat i do českého pracovního prostředí.
Zájemci o zaměstnání ve startupech loni přes kariérní portál StartupJobs odeslali téměř 180 tisíc přihlášek, což je meziročně o zhruba 30 tisíc víceZároveň s tím se zvýšil i počet pracovních nabídek, kterých bylo přes 10 tisíc. Největší nárůst přitom zaznamenaly obory umělé inteligence a kryptoměnMezi nejžádanější benefity mezi uchazeči patřil částečný či úplný home office, časová flexibilita, finanční bonusy a více dovolené Zájem lidí o práci ve startupech se loni opět výrazně zvýšil. Vyplývá to z nejnovějších údajů kariérního portálu StartupJobs, který v minulém roce zaznamenal rekordní růst v počtu uchazečů o zaměstnání. Ti přes platformu odeslali skoro 180 tisíc přihlášek, což je o 30 625 více než v roce 2023. Novou práci nakonec získaly asi čtyři tisíce lidí.
Pandemie covid-19 zásadně proměnila způsob, jakým pracujeme. Práce z domova, dříve spíše okrajový fenomén, se během pandemie stala nutností a následně trvalou součástí pracovního trhu.
Jaké slovo vás napadne, když se řekne pandemie? Někoho možná rouška, jiný si vzpomene na lockdowny. Dalším slovem, které máme s covidem spojené, je home office. Práce z domova zažívala za pandemie velký boom a mluvilo se o tom, že do kanceláří už se lidé vlastně nevrátí ani po odeznění covidu. Ukazuje se, že to byl špatný odhad.
Představte si, že už nemusíte vstávat na budík, abyste stihli být v kanceláři přesně v osm ráno. Místo toho si sami rozhodnete, kdy začnete pracovat a kdy skončíte. Pro mnoho zaměstnanců je tento scénář již realitou, zatím je jich minimum, trend pružné pracovní doby je ale na vzestupu.
Možnost práce na dálku je klíčový benefit, a to hlavně u mladší generace. Proč se jí některé firmy brání, jaké skrývá nástrahy a co se zaměstnanci musí naučit?
Nedostatek financí nejednu ženu na mateřské dovolené přinutí pracovat. V současné době jsou trendem home office povolání, při kterých není nutná praxe ani vzdělání.
Americký prezident Donald Trump ve středu nařídil všem federálním zaměstnancům, aby se nejpozději 6. února dostavili osobně do práce, jinak budou propuštěni. Trump plánuje výrazně snížit výdaje na zaměstnance placené z rozpočtu federální vlády a mimo jiné hodlá zrušit dosud využívanou možnost práce z domova, zavedenou za pandemie covidu-19.
Pandemie covidu-19 zásadně zasáhla také do pracovního prostředí, fenoménem se stal home office, který přetrvává dodnes. A ukazuje se, že zvláště mezi mladými je stále populární. Vyplývá to z aktuální studie think-tanku IDEA, jejíž výsledky mají Finanční a ekonomické informace k dispozici.