Zavřít
Nicolae Ceaușescu

Nicolae Ceaușescu

Nejnovější články na Seznamu na téma Nicolae Ceaușescu
  • El País
    Zdroj ve španělštině

    tři důvody, proč lidé s láskou vzpomínají na diktátorský režim

    Před 9 dny

    ·

    Rozsáhlé vrstvy společnosti se kvůli selhání neoliberálního společenského řádu staly přístupnéjším projektům autoritářského směřování.
     Komentáře
    Chcete dostávat články ze španělských zdrojů?
  • EpochaPlus

    Luxus a krutovláda: Vzestup a tragický konec Eleny a Nicolae Ceaușescových

    Před 15 dny
    V období komunismu existovalo jen málo diktatur tak krutých a prolezlých korupcí jako ta rumunská. Po dlouhé roky ji ovládal manželský pár, který si dopřával neomezený přepych a moc, zatímco běžní lidé zápasili s hladem a živořili v bídě.
     Komentáře
  • Glosátor
    naMédium

    Nicolae Ceaușescu: muž, který zavedl „menstruační policii“ a odsoudil svoji zemi k bídě a utrpení

    Před 17 dny
    V roce 1968 ho Západ obdivoval jako liberála, který se odvážil odsoudit sovětskou invazi do Československa. O pár let později se však Nicolae Ceaușescu změnil v tyrana posedlého vlastním kultem osobnosti. Jeho vláda přinesla Rumunsku bídu a utrpení.
     Komentáře
  • EpochaPlus

    Palác, který pohlcuje čas – pomník jedné diktatury

    Před 1 měsícem
    Představte si palác tak obrovský a těžký, že se pod vlastní vahou každým rokem pomalu propadá do země. Nejde o scénu z filmu, ale o skutečnost v rumunské Bukurešti. Monumentální sídlo, které si nechal vybudovat diktátor Nicolae Ceaușescu na místě zbořené čtvrti, dodnes patří k největším administrativním budovám světa – a k nejvýraznějším symbolům jeho
     Komentáře
  • Dotyk

    Ceaușescovy děti: Celý svět v šoku po odhalení, k jakým hrůzám docházelo v Rumunsku ve státních ústavech

    Před 4 měsíci
    Tisíce dětí zemřely v komunistickém Rumunsku ve státních ústavech. Zpráva IICCMER tyto hrůzy vyčíslila a pojmenovala: 15 000 ztracených životů, které jsou mrazivým odkazem politiky, jež postavila ideologii nad lidskost. Po desítkách let se pravda konečně dostala na světlo a šokovala svět.
     Komentáře
  • Auto

    Nejhorší auto světa? Oltcit byl tak středověký, že jej prodávat nechtěl ani Citroën

    Před 5 měsíci
    Dějiny motorismu Východního bloku skrývají jeden unikát za druhým, třetím, čtvrtým… ale mezi posledními by byl určitě nezapomenutelný Oltcit. Co se to v rumunské Craiově v letech 1981 a 1996 vlastně dělo a proč?
     Komentáře
  • NPC
    naMédium

    Děti režimu: Ceaușescův experiment, který zlomil tisíce životů

    Před 5 měsíci
    Rumunsko za Ceaușesca zakázalo antikoncepci. Tisíce dětí skončily v sirotčincích, kde je místo dětství čekalo mlčení, hlad a tma. Příběh státem řízené krutosti.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Obávaný diktátor ho dostal ze strachu, zelinář za odměnu. Tuhle Dacii určitě neznáte

    Před 5 měsíci
    Renaultem 20 jezdili za socialismu normální lidé i obávaný diktátor. Francouzům auto přineslo několik poprvé.
    Dacia 2000 byla možná tím vůbec nejluxusnějším autem vyráběným v Rumunsku. Objednal ho diktátor Nicolae Ceausescu pro představitele strany, svou doprovodnou kolonu či tajnou policii.
    Na rozdíl třeba od Dacie 1300 ale vlastně vůbec nešlo o auto vyráběné z lokálních dílů, ve formě CKD sad dodával hatchbacky do Rumunska Renault, protože šlo v podstatě o model R20.
    Auta se nevyráběla ani na běžných linkách Dacie, ale úplně mimo. Kolik jich na přelomu 70. a 80. let vzniklo, je otázka.
    Minimálně kousek přímo rumunského diktátora, což je to modré auto na začátku galerie, ale nakonec přežil. Ten měl 80kW dvoulitr a třístupňový automat.
    Zatímco Renault dělal auto v mnoha barvách, Rumuni měli jen černou a tmavě modrou.
    Samotný Renault 20 se představil v říjnu 1975 a následoval šestiválcový Renault 30, o němž ještě bude řeč.
    Poznáte je od sebe snadno, lidovější R20 dostal dva obdélníkové světlomety vpředu. Kromě toho třeba i zadní bubnové brzdy nebo menší nádrž.
    U R30 a R20 použil Renault poprvé při navrhování počítač, hlavním návrhářem byl jako u menší R16 Gaston Juchet.
    Jako první se R20 ukázal ve verzích L, TL a GTL se 66kW šestnáctistovkou z R16 v kombinaci s čtyřstupňovou manuální, případně u lépe vybavených modelů třístupňovou automatickou převodovkou.
    Na délku měly oba hatchbacky 4,5 metru, mezi nápravami pak téměř 2,7 metru. Kufr měl objem 490 litrů.
    R20 i R30 dbaly na bezpečnost. Vpředu i vzadu byly rozsáhlé deformační zóny, zvýšená byla i ochrana proti bočnímu nárazu.
    Nabídka verzí se postupně rozšiřovala.
    V roce 1977 se R20 dočkal verze TS s 80kW benzinovým dvoulitrem, v roce 1980 pak provedení TX s benzinovou "dvadvojkou" o výkonu 85 kW.
    V listopadu 1979 nabídl Renault své první osobní auto s naftovým motorem: R20 TD a GTD s 2,1litrový dieselem naladěným na 47 kW. Stejně jako všechny další verze obou typů i diesel poháněl přední kola skrze pětistupňovou manuální převodovku.
    Původní interiér vozu s látkovými potahy.
    Tady už luxusnější provedení. R20 byl na svou dobu velmi slušně vybavený a rozhodně nadčasový.
    Toto už je Renault 30, který měl premiéru v březnu 1975. Vpředu vidíte čtveřici kulatých světel.
    R30 se v době premiéry stal vůbec prvním autem francouzského výrobce s více než čtyřmi válci od dob předválečného modelu Vivastella.
    Pod kapotou byl 2,7litrový šestiválec PRV, který tehdy sdílely i Peugeot 604 a Volvo 264. Maximální výkon byl 96 kW a nejvyšší rychlost 185 km/h.
    Do Československa se i navzdory dobré pozici Renaultu šestiválcový model nikdy nedostal, trh se musel spokojit s asi 230 kusy čtyřválcového R20.
    V roce 1978 se R30 dočkal varianty TX se vstřikováním paliva Bosch, které výkon šestiválce posunulo na 106 kW.
    V roce 1981 pak přijel Renault 30 Turbo D s turbodieselem o výkonu 63 kW. V podstatě šlo i přeplňovanou verzi motoru z verzí TD a GTD.
    Ačkoliv se R20 i R30 zaměřily na bezpečnost posádky, problémem byla diskutabilní spolehlivost, která vedla i k poměrně rychlému poklesu hodnoty.
    Renault 30.
    Renault 30.
    Auto bylo větší než R16, to se projevilo i na vnitřním prostoru.
    Kruhová přední světla, poznávací znamení Renaultu 30.
    Oba typy se v továrně v Sandouville vyráběly do roku 1983. Renaultů 20 vzniklo přes 622 tisíc, Renaultů 30 přes 160 tisíc kusů. Nahradil je Renault 25.
    Interiér R20 a R30 byl prakticky stejný.
    Počátkem 80. let dostalo auto novou palubní desku, která byla výrazně modernější.
    Počátkem 80. let dostalo auto novou palubní desku, která byla výrazně modernější.
    +
     Komentáře
  • Badatelé

    Silniční peklo přes vrchol Karpat: Šílenství rumunského krále

    Před 6 měsíci
    Nejkrásnější cesta přes Transylvánské Karpaty – Transalpina. Silniční div, který nedokázal překonat ani Nicolae Ceausescu s pekelnou cestou přes Fagaraš.
     Komentáře
  • Čtidoma

    Kdyby Rumunsko obnovilo království, problém s prezidentským kandidátem by nenastal

    Před 7 měsíci
    Zázračný úspěch v prvním kole prezidentských voleb získal člověk, který sympatizoval s válečným zločincem maršálem Ionem Antonescem, zázrak se konal díky neuvěřitelně rychlé a silné podpoře na sociálních sítích, 25 000 účtů, na kterých byl Georgescu podporován, se stalo pořádně aktivními až dva týdny před konáním voleb. Rumunský ústavní soud ale kontroverzního až extrémistického Călina Georgeska z prezidentských voleb vyloučil, rozhodnutí vyvolalo v Rumunsku masivní protesty a potyčky Georgescových stoupenců s policií.
     Komentáře
  • Eva Slachová
    naMédium

    Plození za Ceaușesca: Zákaz potratů, daň pro bezdětné, plné sirotčince a vysoká úmrtnost matek

    Před 7 měsíci
    Jak skokově zvýšit porodnost? Tuto otázku si v 60. letech minulého století kladl rumunský politik Nicolae Ceaușescu. Došel k závěru, že nejúčinnější bude zákaz potratů. Ten sice na krátký čas zafungoval, ale měl celou řadu negativních dopadů.
     Komentáře
  • Cool magazín

    Komunistické praktiky: Budova blokovala cestu k pokroku, tak ji komunisté posunuli. Nájemníci zatím pili kafe

    Před 7 měsíci
    Kdo by si pomyslel, že v obyčejnou květnovou středu roku 1987, kdy právě vyšel hit skupiny U2 „With or without you“, se tisíce kilometrů odtud, v srdci Transylvánie, ve městě Alba Iulia, uskuteční báječný projekt, který překročí hranice představivosti?
     Komentáře
  • Aktuálně

    "Sovětské plasty, to je jiná liga," říká majitel muzea. V kondici udržuje 250 aut

    Před 7 měsíci
    Zatímco běžného motoristu zcela vytíží starost o jeden, dva nebo tři vozy, Libor Kucharski jich drží při životě stovky. Zjišťovali jsme, jak to stíhá.
    Jedenáctá výstavní sezona strnadického retro auto muzea letos zahájí vzpomínkou na film Vesničko má středisková. Nebude při ní chybět ani sádrový odlitek Drápalíka přejetého kombajnem.
    O kvalitě plastů sovětských vozů se může ve Strnadicích přesvědčit každý na vlastní oči, malou výstavku lze objevit za oknem starého moskviče.
    Původní plasty z přístrojové desky jsou už velmi křehké.
    V autě je nahradily repliky.
    Rozpadlá vložka zámku ve staré dacii? Prkotina.
    Daleko horší je to s výměnou rozvodů u Dawoo Racer. V druhé polovině 80. let to bylo v Československu ceněné auto, dnes se na něj obtížně shánějí náhradní díly.
    Starý Renault 5 je jedním z aut, které si užívají pravidelné projížďky.
    Z potemnělé haly vyrazil na zdravý vzduch.
    Volnoběžné otáčky kolísají, hledá se příčina.
    Vládní Audi A8 jezdilo hodně rychle, lak na přídi je poškozen od kamínků.
    Prezidentská standarta je originál.
    Stejně tak i původní pneumatiky a disky. Tento typ hliníkových ráfků stál ve své době hodně peněz.
    V rámci muzea vznikl i falešný autobazar. Auta se sice tváří, že jsou na prodej, avšak není tomu tak.
    Vypadá to nepřehledně, ale Libor Kucharski se v klíčích od aut orientuje.
    Momentálně jsou ve Strnadicích k vidění hned dvě Tatry 700.
    I rozebraný motor ze Škody 110 L.
    Na vzácnou Ladu Nivu v provedení kabriolet se přijeli podívat návštěvníci až z Kazachstánu. "Celou si ji přeměřili," vzpomíná Kucharski.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    Retro auto muzeum ve Strnadicích zahájí sezonu 19. dubna.
    +
     Komentáře
  • Deník

    Bývalého rumunského předsedu Státní rady nařkli z incestu s neteří. Zastřelil se

    Před 9 měsíci
    Bylo úterý 18. února 1975. Řidič bývalého předsedy Státní rady Rumunska Chivu Stoicy vyděšeně vyběhl z jeho pokoje a oznámil dvěma ženám nacházejícím se právě ve stejném domě šokující zprávu: Chivu Stoica spáchal sebevraždu! Střelil se do hlavy vlastní loveckou puškou!
     Komentáře
  • Andrea Houdková
    naMédium

    Nadia Comaneciová: Z gymnastického trůnu do emigrace

    Před 9 měsíci
    Píše se 24. listopad 1989. Zatímco v komunistických satelitech padá režim, v Bukurešti probíhá XIV. sjezd Rumunské komunistické strany a Nadia Comaneciová se chystá k odjezdu.
     Komentáře
  • Autosalon

    Muldix se přenesl do řidičské nirvány za volantem prastarého Porsche 911 Turbo

    Před 11 měsíci
    Kde jinde zkrotit plejádu sporťáků, než na slavné rumunské silnici Transfagarasan
     Komentáře
  • Poznat svět

    Čtvrtá nejošklivější budova se dle architektů nachází v Praze. Horší mají už jen KLDR, Rumunsku a Dubaji

    Před 11 měsíci
    Mezi nejošklivější stavby světa se dostala i jedna česká. Stojí v Praze a od svého vzniku budí kontroverze. Tipnete si, která to je?
     Komentáře
  • Deník

    Historie mě pomstí, vykřikl před smrtí Ceaușescu. Jeho žena nadávala katům

    Před 11 měsíci
    V pondělí 25. prosince 1989 se v rumunském městě Târgoviște (Trhoviště) sešel narychlo sestavený soud, aby vynesl ortel nad nedávnými vládci země, bývalým prezidentem a komunistickým vůdcem Nicolaem Ceaușescem a jeho ženou Elenou. Jako obhájce jim byl přidělen právník Nicu Teodorescu, povolaný teprve ten den ráno. Ve 14:45 padl rozsudek: trest smrti. Ač verdikt připouštěl odvolání, o pět minut později už vezli dvojici k popravě.
     Komentáře
  • ReadZone

    Ceaușescu před soudem: Krvavý konec komunistického diktátora

    Před 1 rokem
    Nicolae Ceaușescu a pravda o pádu komunistického diktátora: film odhaluje revoluci, převrat elit a roli médií. Krvavý konec éry, která změnila Rumunsko.
     Komentáře
  • Děsivá místa

    Nicolae Ceaușescu – diktátor, který nepochopil, že je konec

    Před 1 rokem
    Nechal svou zemi málem zemřít hlady, postavil největší a nejšílenější palác na světě a nakonec ho jeho vlastní spoluobčané odsoudili a popravili během jednoho jediného dne. Rumunský diktátor Nicolae Ceaușescu ale nebyl původně daleko od toho stát se uznávaným světovým politikem.
     Komentáře
  • Prima Zoom

    239 mrtvých, provizorní márnice byla ve skladišti. O tragickém potopení lodi skoro nikdo neví

    Před 1 rokem
    O obrovské tragédii, při níž se utopilo 239 lidí, dodnes mnoho lidí nemá dostatek informací. Rumunský prezident Nicolae Ceaușescu byl v září 1989 stále ještě u moci, rozhodně si ale nemohl dovolit na sebe přivolat další hněv svých poddaných. Své svržení a revoluci sice jen oddaloval a jeho vláda už spěla k nevyhnutelnému konci, to ale tehdy ještě nemohl tušit. A tak se o tom, co se stalo s lodí Mogosoaia, mluvilo jen málo – a když, tak kvůli tomu, aby se podstatná část odpovědnosti přesměrovala na Bulhary.
     Komentáře
  • Magazín Cestovatel

    Horský průsmyk Transfăgărăşăn: jízda po nejmalebnější silnici světa

    Před 1 rokem
    Chtěli byste na vlastní kůži zakusit jízdu nekonečnými serpentýnami úžasnou krajinou až do výšky nad 2000 m.n.m? Tak zamiřte na jih Rumunska, zhruba devadesáti kilometrový úsek přes horské sedlo je…
     Komentáře
  • Lucie Stiborová
    naMédium

    Nadia Comaneciová: Školačka, co přepsala olympijské dějiny

    Před 1 rokem
    Ve čtrnácti letech jediným cvičením na bradlech změnila v olympijském Montrealu gymnastiku. Jako první v historii her získala známku 10.
     Komentáře
  • Cestovinky

    Strůjce druhé největší budovy světa popravili těsně před jejím otevřením

    Před 1 rokem
    Kvůli bukurešťskému Paláci lidu byla zničena stará městská čtvrť. Na jeho výstavbě pracovalo 20 000 dělníků a se svou rozlohou 330 tisíc metrů čtverečních je po Pentagonu druhou největší budovou na světě.
     Komentáře
  • Deník

    Jeho plíce připomínaly hadr na okna. Černěnko řídil Sovětský svaz na dýcháku

    Před 1 rokem
    Před 40 lety se stal generálním tajemníkem Ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu Konstantin Ustinovič Černěnko. Ve své době byl vnímán jako konzervativní oponent svého předchůdce Jurije Andropova, který se pokusil zahájit reformy. Oba však byli především těžce nemocní. Andropov zemřel 9. února 1984, zhruba rok a čtvrt po jmenování do funkce. Černěnko trávil čas v nemocnici nebo doma.
     Komentáře
  • Čtidoma

    Špína, hlad a utrpení tisíců bezbranných dětí: Rumunské sirotky vysvobodila až Ceaușescova smrt

    Před 1 rokem
    Špína, zápach, nedostatek jídla, žádný zájem. Takový byl život malých dětí ve strašlivých podmínkách rumunských sirotčinců. Soudruzi chtěli zvednout porodnost, ale zapomněli na jednu drobnost – děti potřebují milující rodiče a to ty, které jejich matky porodit zkrátka musí, často nedostanou.
     Komentáře
  • Miroslav Adamec
    naMédium

    Krev místo sametu. Pád komunismu v Rumunsku přinesl přes tisíc mrtvých včetně diktátora

    Před 1 rokem
    Pád komunistických režimů ve střední a východní Evropě v roce 1989 většinou proběhl v relativním poklidu. Výjimku představovala prosincová revoluce v Rumunsku, jež si vyžádala více než tisíc mrtvých včetně vládnoucího páru.
     Komentáře
  • Cool magazín

    Poručíme větru, dešti: Budova blokovala cestu k pokroku, tak ji komunisté posunuli

    Před 1 rokem
    Během rumunské komunistické éry, dne 27. května 1987, v obyčejnou středu v 8:35 ráno, ve městě Alba Iulia byl přemístěn celý bytový dům (100 metrů dlouhý), aby vznikl dostatečný prostor pro působivou hlavní třídu Transylvania Boulevard.
     Komentáře
  • Lifee

    Děsivé reformy: Za vlády diktátora Nicolae Ceaușesca musely ženy mezi 15 a 25 lety porodit čtyři děti

    Před 2 roky
    Věřil, že je nedotknutelný a že svými reformami vytváří tu nejlepší zemi na světě. Za své šílené vize ale musel zaplatit tu nejvyšší cenu. Rumun Nicolae Ceaușescu.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Pro idioty dobré, řekl Ceausescu o první Dacii. Dnes je ze značky evropský bestseller

    Před 2 roky
    Před 55 lety začala sériová výroba automobilů Dacia. První vyrobený vůz dostal Nicolae Ceausescu.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    ... anebo Duster. Kdyby ji však Renault v roce 1999 nekoupil a o pět let později nepředstavil Logan, kdoví, jaký by Dacia měla osud.
    +
     Komentáře
  • Seriál Radiožurnálu

    3 min

    Podcast
    „Na rozhlasovou vlnu přichází kovový tón.“ Vysílané komentáře odsuzovaly dění po lednu 1968

    Před 2 roky

    ·

    3 minuty

    Československo po vpádu vojsk Varšavské smlouvy postupně sevřela komunistická normalizace. Nástrojem propagandy režimu se stal i Československý rozhlas. A tak například vysílané komentáře často velmi tvrdě a nevybíravě odsuzovaly všechno dění po lednu 1968.
     Komentáře
  • iRozhlas

    Rumunský vůdce přijel pár dnů před invazí podpořit Československo. Z Maďarska přišlo poslední varování

    Před 2 roky
    17. srpna 1968 odletěla z Prahy rumunská delegace, která ujistila československou komunistickou stranu o svém přátelství a podpoře. Rumunský diktátor Nicolae Ceausescu o pár dní později odmítl do Československa vyslat své vojáky a vojenskou intervenci vojsk Varšavské smlouvy otevřeně odsoudil.
     Komentáře
  • Radiožurnál

    17. srpen 1968: Ceaușescu vyjadřuje Čechoslovákům podporu, Dubček dostává poslední varování

    Před 2 roky
    17. srpna 1968 odletěla z Prahy rumunská delegace, která ujistila československou komunistickou stranu o svém přátelství a podpoře. Rumunský diktátor Nicolae Ceaușescu o pár dní později odmítl do Československa vyslat své vojáky a vojenskou intervenci vojsk Varšavské smlouvy otevřeně odsoudil.
     Komentáře
  • AutoJournal

    S ikonickým BMW M3 E92 napříč nejlepší silnicí světa Transfagarasan

    Před 2 roky
    Rozdíl mezi E46 a E92 nebyl tak dramatický, ale novější generace byla ještě dotaženější a vyspělejší. Něco málo přibrala, rozměry se zvětšily, ale jízdně se jednalo o jedno z nejlepších sportovních aut světa, a to zejména díky své dokonalé univerzálnosti. Když chcete, umí jet pohodlně, tiše a za spotřebu běžného silnějšího dieselu a po zmáčknutí [&hellip
     Komentáře
  • Cesty a výlety

    Čtvrtou nejošklivější budovu světa najdete v Praze. Ošklivější jsou už jen stavby v KLDR, Dubaji a Rumunsku

    Před 2 roky
    Design a vzhled je vždy věcí osobního vkusu. Co se jednomu zdá krásné, může druhému připadat ošklivé. A je jedno, zda jde o ženy, muže, obrazy, auta, nebo třeba budovy.
     Komentáře
  • inStory

    V březnu 1980 skončila třetí série Dallasu zastřelením J.R. Ewinga. Legendární seriál měl velký vliv na východní Evropu

    Před 2 roky
    V březnu 1980 na amerických televizních obrazovkách skončila velmi sledovaná třetí série dnes kultovního seriálu Dallas. Série skončila zastřelením J.
     Komentáře
  • Česko živě

    Diktátor, který ukázal Sovětům zády: Ceaușescu se setkal s Nixonem a nechal střílet do vlastních lidí

    Před 2 roky
    V kontextu východní Evropy se jedná o zvláštní příklad diktátora, který se nebál ukázat Sovětskému svazu záda a klidně navazoval kontakty se západem. Poctivě budovaný kult osobnosti okoukal od Josipa Tita a do osudného pádu režimu byl Nicolae Ceaușescu neomezeným vládcem Rumunska. Svou moc chtěl udržet i za cenu krveprolití, což se mu stalo osudným.
     Komentáře
  • Knihkupec

    Vytvořila jsem přehled historických témat, na která bych se ráda zaměřila. Momentálně mám třiadvacet nápadů, říká spisovatelka Ruta Sepetys

    Před 2 roky
    Vřelý úsměv, neutuchající zájem o druhé, a hlavně obrovský literární talent. To jsou poznávací znamení spisovatelky Ruty Sepetysové, která koncem roku dorazila do Prahy, aby představila svou novou knihu Musím tě zradit.
     Komentáře
  • Tiscali

    Jak dopadly „hladové cirkusy“ z doby, kdy lid přál Ceaušeskovi dobrou chuť?

    Před 2 roky
    V šest ráno se náš milovaný vůdce soudruh Ceaušescu probouzí a celé Rumunsko se probouzí s ním. V půl sedmé soudruh Ceaušescu cvičí a celé Rumunsko cvičí s ním. V sedm soudruh Ceaušescu snídá a celé Rumunsko mu přeje dobrou chuť.
     Komentáře
  • Mix24

    Rumunský diktátor Ceausescu nechal postavit jednu z největších budov světa. Lidé ji obdivují dodnes

    Před 2 roky
    Nicolae Ceausescu žil v letech 1918 až 1989 a znám byl svým zapojením v politice, a to jako tajemník, předseda Státní rady a v letech 1967 až 1989 to dokonce dotáhl na prezidenta státu Rumunské socialistické republiky.
     Komentáře
  • MůjLife

    Poručíme větru, dešti atd.: Budova blokovala cestu k pokroku, tak ji komunisté posunuli. Nájemníci zatím pili kafe

    Před 3 roky
    Kdo by si pomyslel, že v obyčejnou květnovou středu roku 1987, kdy právě vyšel hit skupiny U2 „With or without you", se tisíce kilometrů odtud, v srdci Transylvánie, ve městě Alba Iulia, uskuteční báječný projekt, který překročí hranice představivosti?
     Komentáře
  • Kinobox

    R.M.N. není zkratka pro Rumunsko, přestože o této zemi říká hodně. Ve filmu se pozná i hodně českých vlastenců

    Před 3 roky
    Zkušený režisér a scenárista Cristian Mungiu servíruje další z morálních dramat v rytmu rumunské nové vlny. Mungiu částečně ustoupil od typických dlouhých záběrů a také se snaží pokrýt více sociálně třaskavých témat.
     Komentáře
  • Čtidoma

    Strašlivé podmínky v rumunských sirotčincích: Ceausescův režim dělal z dětí živoucí trosky

    Před 3 roky
    Strašlivé podmínky rumunských sirotčinců, zanedbaná nebo spíš žádná hygiena, hlad, týrání a absolutně žádný zájem o děti. To byla realita v socialistickém evropském státě ještě před koncem minulého století. Jak je to možné a co všechno museli rumunští sirotci vytrpět?
     Komentáře
  • Prima Zoom

    Okupaci Československa neprovedly jen statisíce vojáků a tanky. Armádu čekaly rázné čistky

    Před 3 roky
    Invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa 21. srpna 1968 Sověti pojmenovali operace Dunaj. K jejímu provedení soustředili půl milionu vojáků a tisíce tanků.
     Komentáře
  • AutoForum

    K mání je auto, které komunistický diktátor dal dceři jako svatební dar. A to si pište, že nejde o nich „východního”

    Před 3 roky
    Je fascinující, jak lidé, kteří budovali svět za železnou oponou, sami věděli, že jimi nastolené zřízení není s to vyprodukovat ani něco, co by s čistým svědomím mohli dát lidem z vlastní rodiny darem. Tohle auto budiž jedním z důkazů.
     Komentáře
  • G

    Byla sametová revoluce dohodnuta v pozadí? Aneb konspirace o listopadu 89

    Před 3 roky
    Sametová revoluce se stala ikonickou událostí našich dějin. Doteď vlastně nevíme, kdo dal příkaz k zásahu proti studentům na Albertově. Otazníků okolo listopadu 1989 je však víc.
     Komentáře
  • Badatelé

    Největší zločiny opravdového Draculy: Upálení žebráci a napíchaní Turci

    Před 3 roky
    Kdo byl hrabě Drakula doopravdy? Jeho skutečný příběh je na hony vzdálený románovému upírovi. A přitom je daleko děsivější než Stokerův román. Drsné metody a proč se karpatského postrachu bál i Nicolae Ceausescu.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Zapomenutá první Dacia. Historie rumunské značky začala dvojčetem Renaultu 8

    Před 3 roky
    První Dacia vznikla v srpnu 1968 a byl to licenční Renault. Nikoliv ovšem R12, ale starší R8.
    V roce 1966 uzavřelo Rumunsko smlouvu s Renaultem na licenční výrobu jeho modelu R12. Než se však auto vůbec představilo, dostali Rumuni licenci na výrobu staršího typu Renault 8, který pojmenovali Dacia 1100.
    Dne 20. srpna 1968 sjela z továrny v Colibasi první sériová Dacia 1100. Tu dostal rumunský vůdce Nicolae Ceausescu, nicméně o úplně první vyrobený kus nešlo. Dát nejvyššímu politickému představiteli potenciálně vadný kus nebylo možné, jednalo se tedy o předem prověřený vůz, který byl za první vyrobený pouze označen.
    Renault 8, vzor Dacie 1100. Obě auta se až na drobné detaily v oblasti čelní masky nebo označení na zádi a v kabině nikterak nelišila.
    Továrna v Colibasi, dnešním Mioveni, nedaleko Pitešti byla pro účely produkce automobilů postavená mezi lety 1967 a 1968.
    Auta vznikala z dovezených dílů z Francie, v Rumunsku se jen dávala dohromady. Postupně ale určitá lokalizace alespoň některých dílů nastala.
    Pod kapotou mělo auto zážehový čtyřválec o objemu 1108 cm3. Umístěný byl vzadu, přes čtyřstupňovou manuální převodovku poháněl zadní kola.
    K dispozici bylo pět základních barev karoserie.
    Auto mělo rozvor náprav o délce 2270 mm a délku čtyři metry.
    Pro svou spolehlivost a robustnost byly Dacie 1100 ve své domovině oblíbené.
    Maska prvních sérií Dacie 1100.
    Znak automobilky, která vyráběla vozy se jménem Dacia.
    Kabina se snažila působit luxusně, Dacia 1100 ale měla být autem pro široké vrstvy obyvatel.
    V roce 1970 prošla Dacia 1100 jedinou modernizací, která proměnila přední masku. Nakonec vzniklo 37 546 kusů tohoto vozu.
    Jen sto vyrobených kusů bylo v silnější verzi 1100S určené pro ministerstvo vnitra a automobilové soutěže.
    Dacii 1100 už v roce 1969 vystřídal modernější typ 1300, oba vozy se ale na jedné lince vyráběly spolu až do roku 1971, pár posledních kusů 1100 smontovali Rumuni na počátku roku 1972.
    Dacii 1100 už v roce 1969 vystřídal modernější typ 1300, oba vozy se ale na jedné lince vyráběly spolu až do roku 1971, pár posledních kusů 1100 smontovali Rumuni na počátku roku 1972.
    +
     Komentáře
  • Prima Zoom

    Putin si drží odstup i od svých nejbližších. Kde vzal směšně dlouhý bílý stůl?

    Před 3 roky
    Zveřejněné fotografie ukazují, že se prezident Vladimir Putin bojí i nejbližších spolupracovníků. Kdo se k němu dostane nejblíž?
     Komentáře
  • VědaŽivě

    Stovky dětí v jednom sirotčinci a ani jedno nikdy nepláče. Až zjistíte proč, ztuhne vám krev v žilách

    Před 3 roky
    Každé dítě by mělo růst v milujícím prostředí, bohužel se tak neděje. Sirotčince v Rumunsku znázorňují odstrašující příklad, co s dětmi provede nedostatek lásky.
     Komentáře
  • Poznat svět

    Tohle je Evropská unie? Podívejte se, co rumunská vláda udělala této vesnici

    Před 4 roky
    Malebná rumunská vesnička Geamăna se proměnila v 70. letech minulého století z domova několika stovek spokojených lidí ve skladiště toxického odpadu. Proč tu vzniklo toxické jezero?
     Komentáře
  • 100+1 zahraniční zajímavost

    Valašsko: Tajemstvím opředená domovina krutého knížete Drákuly

    Před 4 roky
    Historické území Valašsko, tvořící jižní třetinu dnešního Rumunska, proslavil irský spisovatel Bram Stoker, když tamní hrad Bran ztotožnil se sídlem krutého knížete Drákuly. Ačkoliv jde jen o legendu, středověká památka se díky ní proměnila v nejslavnější turistickou atrakci v zemi
     Komentáře
  • Deník Alarm

    Smolný pich aneb Pitomý porno nachází vulgárnost úplně jinde než v domácím pornu

    Před 4 roky
    Provokativní snímek otevřel česká kina po koronavirové pauze a vnesl do nich spolu s explicitním sexem také nekompromisní kritiku společnosti.
     Komentáře
  • Novinky

    Dárek rumunskému diktátorovi se v aukci prodal za jmění. Íránci ho považují za poklad

    Před 4 roky
    Nicolae Ceaușescu dostal v roce 1973 darem Paykan Hillman Hunter, britské auto vyráběné v licenci v Íránu. Vůz byl k mání v aukci a zájem o něj měli právě Íránci – je pro ně symbolem. Prodal se za 2,4 milionu korun.
     Komentáře
  • České noviny

    Letadlo rumunského diktátora Ceaušeska se v aukci prodalo za tři miliony korun

    Před 4 roky
    Letadlo z flotily bývalého rumunského komunistického prezidenta Nicolae Ceaušeska se po urputném souboji více než stovky sběratelů prodalo v aukci za 120.000 eur (tři miliony Kč). Informovala o tom agentura AFP. Letoun Rombac 1-11, který se vyráběl v Rumunsku v britské licenci, šel původně do dražby s odhadní cenou 25.000 eur (640.000 Kč).
     Komentáře
  • Fajntip

    Nadia Elena Comaneciová: Rumunský gymnastický zázrak, který ohromil svět svým talentem i odvážným útěkem ze země

    Před 4 roky
    Nadia se narodila v listopadu 1961 v malém rumunském městě Onesti. Sport byl právě to, co jako živé hyperaktivní dítě potřebovala. Když k ní do školy zavítal gymnastický trenér, který hledal adeptky do nově otevřené gymnastické školy, tak se tím okatému děvčeti změnil život.
  • Toprecepty

    Šílené chutě světových diktátorů: Mučení nepřátel jako zákusek a pomeranče místo viagry

    Před 4 roky
    I když mají na svědomí desítky tisíc životů a hrozných osudů obyčejných lidí, i tato monstra musí jíst. Známí diktátoři historie měli také své choutky a oblíbené pokrmy. Podívejma se, který tyran jedl rád kobry, a kterého byste potkali ve frontě v KFC.
     Komentáře
  • Lifee

    Nicolae Ceaușescu: Odmítl okupaci Československa a mířil na západ. Pak mu ale zachutnala moc a kult osobnosti

    Před 4 roky
    Víte, komu se přezdívalo Karpatský génius nebo Dunaj myšlenek, a přesto se vypracoval mezi nejhorší evropské diktátory? Nicolae Ceaușescu v počátcích své vlády razil liberální a velmi opatrný přístup, jenže pak se „něco porouchalo“.
     Komentáře
  • Garáž

    Rumunský Oltcit: Jeho výrobu schválil Nicolae Ceausescu, kvalitu měl kolísavou a největším exportním trhem pro něj bylo Československo. Pamatujete si ho?

    Před 5 roky
    Vedle licenčních Renaultů se značkou Dacia (především dlouhověkého typu 12) zavedli v Rumunsku výrobu osobních automobilů Oltcit nižší třídy, s nimiž se pokusili zvýšit úroveň motorizace v zemi. Plány to byly velké, jenže se naplnily jen zčásti. Navržené produkce 130 tisíc vozů ročně továrna v Craiově nikdy nedosáhla.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Prezident, který nakonec zradil i sám sebe

    Před 5 roky
    Právě před 45 lety se stal prezidentem jeden z předchůdců Miloše Zemana.
     Komentáře
Reklama